Vervoer in Marokko

In totaal liggen er ongeveer 56.986 kilometer aan wegen in Marokko. Dit gaat over alle wegen zowel de nationale, regionale als provinciale. Daarbij ligt er ook nog zo’n 1.808 kilometer aan snelwegen. Er liggen ook een boel spoorwegen samen met ruim 120 stations. Het nieuwste plan van het ONCF is om een hogesnelheidslijn aan te leggen tussen Tanger en Casablanca om het vervoer van mensen en goederen tussen deze steden gemakkelijker en sneller te laten verlopen. Deze trein zal een capaciteit krijgen van 500 passagiers en draagt 8 miljoen passagiers per jaar. Het werk aan deze spoorlijn is gestart in 2011.

Marokko streeft ernaar om de infrastructuur en dus het vervoer van toeristen te verbeteren. Ook wil het land een wereldspeler op het gebied van zeevervoer worden. Het investeringsplan van 2008-2012 is bedoeld om 16,3 miljard dollar te investeren in de infrastructuur en om bij te dragen aan grotere projecten. Deze grote projecten zijn bijvoorbeeld een grote gecombineerde haven, een industrieel complex en de bouw van de hoge snelheidstrein. Dit plan zal ook het al bestaande snelwegsysteem verbeteren en bestaande vliegvelden uitbreiden. Verbeteringen in de infrastructuur zullen andere sectoren stimuleren en meer toeristen aantrekken.

Daarnaast is Marokko niet overal te bereiken met het openbaar vervoer. Veel grote steden zijn uiteraard wel te bereiken met de bus, trein of vliegtuig. Met de auto kun je vrijwel overal komen. De meeste wegen zijn namelijk goed ontwikkeld en het land bezit vele snelwegen. De infrastructuur in het noorden en rond de grote steden zijn vaak het beste ontwikkeld, maar de Marokkaanse regering heeft plannen zijn infrastructuur op meerdere plekken te moderniseren.

Spoorwegen

De overheid heeft plannen voor verscheidene hogesnelheidslijnen in Marokko. Het werk van ONCF begon in september van 2011 tussen Tangier en Kenitra. Er zijn plannen om twee kernlijnen te bouwen. Een van Tanger in het noorden, via Marrakesh naar Agadir in het zuiden en een twee van Casablanca aan de Atlantische oceaan naar Oujda wat vlakbij de grens met Algerije ligt. Als deze plannen goedgekeurd worden, kan het duren tot 2035 tot alle 1.500 kilometer aan spoorwegen gelegd zijn. In totaal zal dit plan ongeveer 100 miljoen Marokkaanse dirhams gaan kosten.

Door deze nieuwe spoorlijn zal de reistijd enorm afnemen. Toeristen en lokale bewoners kunnen door deze lijn in 1 uur en 20 minuten van Casablanca naar Marrakesh reizen in plaats van de 3 uur die het nu duurt.

Een tweede hogesnelheidslijn wordt gebouwd na de aanleg van de spoorlijn tussen Tanger en Kenitra. Deze nieuwe lijn zal worden aangelegd tussen Marrakesh en Essaouira en wordt gevolgd door een spoorlijn tussen Rabat en Meknes. Deze twee hogesnelheidslijnen zullen respectievelijk 180 en 130 kilometer lang worden en de reistijd tussen deze twee steden zal afnemen met ruim een uur.

De huidige hogesnelheidslijn tussen Tanger en Kenitra werd vertraagd door problemen over landaanvragen, omdat deze bouw door verschillende lokale gouverneurs werd uitgevoerd. Omdat men dit soort vertraging wil voorkomen bij de bouw van de spoorweg tussen Marrakesh en Essaouira is het ONCF begonnen om een grondverwervings- en onteigeningsprocedure te starten.

Wegen en snelwegen

De eerste snelweg van Marokko is de A3 van Casablanca naar Rabat. De bouw van deze snelweg begon in 1975, maar de voltooiing ervan duurde maar liefst 13 jaar. In het begin van het gebruik van deze nieuwe snelweg gratis, maar later werd het tolwegsysteem geïntroduceerd. Dit was een maatregel om lange bouwtijden te voorkomen, zoals gebeurd was bij het aanleggen van de eerste snelweg. Door dit nieuwe tolsysteem was het vinden van beleggers voor nieuwe wegen makkelijker, omdat deze wegen hun eigen inkomsten zouden genereren om de beleggers terug te betalen.

Het netwerk van wegen en snelwegen in Marokko wordt beheerd door het Autoroutes Du Maroc (ADM). In Marokko betaal je per gebruik van de snelwegen. Langs de snelwegen zijn tolstations geplaatst, waar je moet betalen om verder te reizen langs de weg. Over het algemeen geldt er een snelheidslimiet van 120 km/h.

Vanaf augustus 2016 beheert het ADM 1808 kilometer van alle tolwegen in Marokko. In 2006 is aangekondigd dat het ADM 6,88 miljard Marokkaanse Dirham zal investeren om het snelwegennetwerk in 2007 te gaan ontwikkelen. Het doel van deze ontwikkeling was om in 2012 1.500 kilometer extra snelweg te voltooien.

Het verbeteren van de veiligheid is ook een belangrijke taak van het ADM. De nieuwe autowegen zijn ontworpen om de veiligheid te verbeteren van zijn weggebruikers.

Vliegvelden

Marokko is druk bezig om zijn vliegvelden te moderniseren om het internationaal aantrekkelijker te maken voor toeristen. Het land bezit een aantal grote internationale vliegvelden waarvandaan verschillende (goedkope) vliegmaatschappijen vliegen. Door de relatief lage prijs wordt Marokko een steeds aantrekkelijkere vakantiebestemming voor toeristen, met name Europese vakantiegangers. Doordat Marokko geografisch gezien redelijk dichtbij Europa ligt, is dit land met het vliegtuig snel te bereiken. In totaal heeft Marokko.