Toerisme in Marokko

Toerisme in Marokko is goed ontwikkeld en vooral gefocust op de prachtige kusten van het land, de rijke cultuur en geschiedenis. In 1985 werd, door de grote ontwikkeling in de toeristische sector, een ministerie voor toerisme ontwikkeld. Het land is mede erg populair door de stabiele politiek, wat er voor zorgde dat toerisme zich kon ontwikkelen. De stabiele politiek van Marokko ontstond toen koning Mohammed VI in 1999 de troon besteeg. Dit zorgde voor een goed imago van Marokko als vooruitstreven land. Ook heeft het land het hele jaar zonneschijn en samen met het exotische klimaat, maakt dit Marokko uitermate geschikt voor toerisme.

In de tweede helft van 1980 tot de vroege 1990 werd Marokko door ongeveer 1-1,5 miljoen Europeanen bezocht. Onder hen bevonden zich voornamelijk Fransen en Spanjaarden. Onder hen waren vooral de uitgestreken stranden langs de Atlantische kust erg populair en in het bijzonder Agadir. Echter ging het slechter met het toerisme toen de Golfoorlog bestond in 1990. Hierdoor werd de grens tussen Algerije en Marokko gesloten in 1994 en het aantal bezoekers vanuit Algerije kelderde. In 1994 bezochten 70,000 mensen vanuit Algerije Marokko; dit in tegenstelling tot de 1,66 miljoen in 1992. Maar Marokko wordt vooral bezocht door Europeanen in april en tijdens het herfstseizoen.

Na de fosfaatindustrie is toerisme de grootste buitenlandse inkomst. Dit zorgt ervoor dat de Marokkaanse regering sterk investeert in de ontwikkeling van toerisme. Deze ontwikkeling resulteerde in een nieuwe strategie genaamd ‘Vision 2010’. Het doel was om 10 miljoen bezoekers te hebben in 2010, met de hoop dat toerisme tegen die tijd voor 20% zou bijdragen aan het BBP. Grote campagnes werden gehouden en deze waren gesponsord door de overheid. Marokko werd aangeboden als een goedkope, exotische en veilige vakantiebestemming voor Europese toeristen.

De grote hoeveelheid toeristen heeft Marokko vooral te danken aan haar locatie, welke vlak bij Europa is, de verschillende toeristische attracties en een relatief lage prijs. Er zijn verschillende cruiseschepen die de havens van Casablanca en Tanger bezoeken. Omdat Marokko dichtbij Spanje ligt, zijn er veel Spanjaarden die korte vakanties nemen naar Marokko. Velen worden aangetrokken door de prachtige stranden van dit land. Marokko is goedkoop door het minder waard worden van de Dirham, de nationale munt, en een toename van de hotelprijzen in Spanje. Daarnaast heeft Marokko ook een goede infrastructuur en zijn er verschillende goedkope vliegtuigmaatschappijen.

Het ‘Plan Azur’ is een grootschalig project wat is begonnen door koning Mohammed VI. Het is bedoeld om Marokko internationaal bekender te maken. Dit plan omvat verschillende ontwikkelingen. Zo worden zes kust resorts gebouwd voor eigenaren van vakantiehuisjes en toeristen. En daarnaast worden ook regionale vliegvelden beter ontwikkeld om goedkope vliegtuigmaatschappijen aan te trekken en worden er nieuwe sporen en wegen aangelegd. Door deze verschillende ontwikkelingen steeg het toerisme met 11% in de eerste 5 maanden van 2008, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Marokko, wat dichtbij Europa ligt, heeft een gemixte cultuur en is exotisch.

De verschillende populaire bestemming kunnen verdeel worden in zeven verschillende regio’s.

● De vier historische hoofdsteden van Marokko: Fes, Marrakesh, Meknes en Rabat

● Marrakesh

● Casablanca: de grootste stad van Marokko met de Hassan II-Moskee. Deze Moskee heeft ook nog eens de grootste minaret van de wereld.

● Tanger

● Ouarzazate: een bekende filmlocatie; de stad van Ait Benhaddou. Deze stad staat op de UNESCO werelderfgoedlijst.

● Agadir: een bekende vakantieplek met verschillende beachresorts.

● Tarfaya: ook een populaire vakantiebestemming met beachresorts.

Toen Marokko nog onder Frans protectoraat stond, was toerisme vooral gefocust op de steden zoals Tanger en Casablanca. Het toerisme was vooral gefocust op de rijke cultuur van Marokko, zoals zijn oude steden. Vanaf 2006 groeit het toerisme dat komt voor activiteiten en avontuur naar de Atlas en het Rifgebergte snel. Op deze locaties kan men goed lopen van laat in maart tot midden-november. Door de toenemende populariteit investeert de regering in deze wandelroutes. Er is ook een opkomende interesse voor woestijntoerisme. Dit is in concurrentie met Tunesië.

Marokko wordt steeds populairder voor vakantiegangers. Dit komt vooral door de rijke geschiedenis, de cultuur en de vele stranden die dit land bezit. De regering heeft geprobeerd door verschillende acties om Marokko internationaal bekender en aantrekkelijk te maken voor toeristen. Door het aanleggen van nieuwe treinsporen en het verbeteren van de vliegvelden wordt het land ook aantrekkelijker voor goedkope vliegtuigmaatschappijen. En deze goedkope vluchten trekken dan weer veel toeristen. Het succes van Marokko is dus te danken aan verschillende factoren.