Marokkaanse Infrastructuur

Marokko is zijn positie als een commerciële brug tussen Europa en West-Afrika aan het versterken. Het aanleggen van moderne infrastructuur zoals havens van wereldklasse, internationale vliegvelden en vernieuwde spoorwegverbinding zijn voor cruciaal belang om dit doel te realiseren. Door de gunstige positie van Marokko wordt dit land steeds meer gezien als een belangrijke hub in Noordwest-Afrika. Zowel het gematigde klimaat als de moderne infrastructuur maakt het een aantrekkelijk locatie voor zowel zaken als vrije tijd.

Marokko heeft een van de best ontwikkelde infrastructuur van Afrika. Maar het land is ook van plan om meer dan 15 miljard dollar te investeren om zijn infrastructuur te verbeteren om zijn economische concurrentievermogen te versterken. Door het hele land ligt voor zo’n 57.847 kilometer aan primaire en secundaire wegen. Doordat steeds meer mensen een auto als vervoersmiddel gebruiken worden wegen, vooral nabij de steden, overspoeld. Hierdoor vinden er jaarlijks ook veel verkeersongevallen plaats. Met meer dan 930 mijl aan snelwegen heeft Marokko het plan om nog 700 extra mijl aan te gaan leggen. Hiermee willen ze beginnen in 2016 en dit zal zo’n 3 miljard dollar gaan kosten.

Marokko ‘s wegennetwerk bereikt alle verschillende regio’s van het land. Dit netwerk is opgericht tijdens de koloniale tijd en sinds dien goed onderhouden en geleidelijk uitgebreid. Het spoorwegsysteem verbindt de belangrijkste stedelijke centra van het noorden en er worden steeds nieuwe spoorwegverbindingen aangelegd. Het land is van plan om in de periode van 2008-2012 het infrastructuurprogramma uit te voeren. Dit programma heeft betrekking op verschillende projecten zoals het ontwikkelen van het havengebied Tangier-Med, het moderniseren van het bestaande spoorwegnet en het aanleggen van de eerste hoge snelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca in 2015. Dit programma richt zich ook op het ontwikkelen van de luchthavens.

In totaal heeft Marokko zo’n 70 luchthavens, waarvan er 11 groot en zeer modern zijn. De grootste van hen is een internationale luchthaven ten zuiden van Casablanca. Deze luchthaven biedt vluchten naar verschillende bestemmingen in Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Afrika. Hiervandaan vliegen meer dan 50 verschillende vliegtuigmaatschappijen om alle toeristen te vervoeren. De stad Rabat heeft 24 havens en wordt vooral gebruikt voor de internationale handel. De haven van Casablanca is de op een na grootste van Afrika en deze vervoerd, naast goederen, ook toeristen naar Spanje en Frankrijk.

Om te voldoen aan de strategie voor het toerisme, genaamd ‘2020 Vision’ is het ministerie van Transport van Marokko en het Bureau National des Aéroports betrokken bij een ontwikkelingsstrategie die gericht is op:

● Het versterken van de status van de luchthaven van Casablanca als een internationale hub van en naar Centraal en West Afrika

● De ontwikkeling van de luchthaveninfrastructuur door de verlenging van luchthavens en het vernieuwen van bouwprojecten

Het Bureau National des Aéropots heeft ook recente projecten. Deze projecten zijn vooral gericht op de toename van de hoeveelheid toerisme in Marokko:

● Het uitbreiden van de internationale luchthaven van Nador

● De bouw van nieuwe terminals in de luchthaven van Marrakesh

● De bouw van nieuwe luchthavens in Beni-Mellal en Zagarora

Het spoornetwerk bestaat uit 1300 kilometer aan spoorlijnen met 120 treinstations. In de toekomst hoopt men een hogesnelheidslijn aan te leggen tussen Tanger en Casablanca. Voor dergelijke ontwikkelingen zijn onderhoudscentra nodig voor het onderhouden van de hogesnelheidslijnen. Het Bureau National des Chemins de Fer (ONCF) heeft de leiding over het spoorwegontwikkeling. Dit bureau is van plan om spoorlijnen, treinstations en diverse regionale spoornetwerken rond de grote stedelijke centra te moderniseren. Verder is Casablanca van plan om zich doormiddel van 48 mijl aan spoorlijnen te verbinden met zijn voorsteden. Ook andere grote steden zijn van plan om lichte metrolijnen en trams te bouwen.

De elektriciteit in Marokko wordt geleverd door het staatsbedrijf: Office National de L’electricité. Hoewel er onlangs een bescheiden hoeveelheid oliereserves zijn ontdekt in Marokko, wordt de meeste elektriciteit geïmporteerd vanuit Saoedi-Arabië. De totale elektrische capaciteit van Marokko wordt geschat op 13,16 miljard kW, waarvan er 124 miljoen geïmporteerd worden, voornamelijk uit Spanje. Er is veelal sprake van vermogenstekort. Daarom is de overheid van plan om bijkomende krachtcentrales bouwen en eind 2010 de elektrische capaciteit te vergroten om te voldoen aan de toenemende vraag naar elektriciteit.

De steden van Marokko blijven groeien en gemiddeld groeit de stedelijke bevolking met 4% per jaar. Om te voldoen aan de vraag naar ontroerend goed begon de regering een plan om in 2020 15 nieuwe steden te creëren. De regering verschaft land aan de mensen voor concurrerende prijzen en er worden goedkope huizen gebouw in de aankomende 5 jaar. In 2014 zijn er al twee nieuwe steden opgericht: Tamansourt en Temesna. Als ze klaar zijn zullen zij respectievelijk 88.000 en 54.000 woningen bieden. Jaarlijks moet Marokko ongeveer 158.500 woningen bouwen om aan de vraag te kunnen voldoen.